BLIJF WEG van ongefermenteerde SOJA!

19911804_10209823451838104_1060366512_o-e1499850250585
Click to follow, I would appreciate your like ❤

BLIJF WEG van ongefermenteerde SOJA!

soja-kanker

GMO ongefermenteerde Soja producten ZIJN SLECHT!

Ja, je leest het goed. Ik druk IEDEREEN op het hart WEG TE BLIJVEN van GMO ONGEFERMENTEERDE SOJA producten!


BUT WHY?!

Toen ik ontdekte dat ik een oestrogeen dominantie had, stopte ik gelijk met ALLE dierlijke producten, cafeïne, gebruik van plastic producten en alles wat erbij hoort. Maar ik moest toch iets eten? Ik kan goed koken, maar heb daar nooit zin in. Vooral niet 6 keer op een dag! En dan óók nog zorgen dat ik per maaltijd aan de juiste hoeveelheid voedingstoffen zit. Pfff… dat was even een staaltje werk! (Maar het is het oh zo waard!)

Het eerste dat ik deed was de melkproducten (yoghurt) vervangen met plantaardige “melkproducten”. Ik had altijd geleerd dat melk goed voor je was! Jij vast ook en ik kan je nu al vertellen: Melk is een BIG NO NO! Echter met déze vervanging ging dit compleet mis. Ik kreeg rare bijverschijnselen als vermoeidheid, pilbloedingen, ik werd geagiteerd & steeds agressiever. En eerlijk gezegd wist ik niet waarom.
Wat had ik nou gedaan? Gezien ik niet thuis was in het veganistisch eetpatroon, kocht ik Alpro producten. Dit wordt ronduit gepromoot in reclames op tv, de schappen staat het vol ermee & er zijn veel verschillende soort producten, dus dan zal het wel goed zijn. HANDIG! Mijn yoghurtje hoefde ik dus gelukkig niet te laten staan. Jammer dan….
Wat ik niet wist is dat bijna alle producten gebaseerd zijn op de slechte vorm van soja. En dat zijn veel producten! En daarom vond ik dit topic dan ook zo ontzettend belangrijk om aan te halen: “Zelfs jouw kind krijgt het binnen!” De gemiddelde per dag van oestrogeen bij een kind dat op een soja gebaseerd dieet staat, is vergelijkbaar met 4 anticonceptiepillen! Maar jouw kind heeft natuurlijk geen soja dieet en tóch krijgt ze of hij het binnen. Hoe dan?! Nou het zit niet alleen in Soja melk, yoghurt & kwark, het zit ook in: veel vleesvervangers, chocoladerepen, ontbijtgranen, bakmixen, koekjes, boter, allerlei soorten sauzen, aardappelproducten, beschuit, chips, bouillonblokjes, pizza, Knäckebröd, mayonaise, pindakaas, saté, soep, worst/bewerkte vleeswaren, kant-en-klaar maaltijden en ga zo nog maar door. Dus of jouw kind nou mee doet aan jouw gezonde levensstijl of niet, jouw kind krijg het toch binnen! Ik zal aan het eind van de pagina een lijstje maken met etiketaanduidingen die kunnen wijzen op soja.

Je zult, net als ik, wel denken: “Maar soja had toch een positieve referentie?”, “Wat is het verschil dan?” Of misschien zelfs “Wat moet ik dán eten?”. Nou deze vragen had ik dus ook!


Soja

The Good & The Bad

GMO-Soy-Beans

De Sojaboon

De sojaboon is een peulvrucht, afkomstig van de sojaplant: Glycine max, en word veelal gebruikt in China, Indonesië, Korea, Japan en Taiwan.   Er zijn ongeveer 1000 verschillende soorten sojabonen met elk verschillende eigenschappen. Hoewel de meeste sojabonen geel zijn, zijn er ook enkele minder gangbare varianten met een zwarte, bruine of groene kleur.
De plant kan tot twee meter hoog worden, maar blijft meestal iets kleiner dan een meter. Soja is van oorsprong een subtropische plant waardoor vorst dodelijk voor de plant is. De peulen zullen geplukt moeten worden voor de peulen open springen en heeft een luchtvochtigheid van minder dan 13% nodig, anders zullen de zaden rotten.
In China is de sojaboon al vijf duizend jaar in gebruik als voedselgewas en medicijn. Een sojaboon bevat 19% vet en 35% eiwit.

Fun Fact: Volgens geschriften dateert de eerste soja consumptie uit het jaar 2838 voor Christus.

De zaden van de sojaplant bevatten 18 procent olie en 72 procent droge stof en bevat weinig zetmeel. Bij een vochtgehalte (hoofdzakelijk water) van 11% de overige bestanddelen: 18 % olie (waarvan lecithine 0,5%), 37 % eiwitten, 28 % koolhydraten, 6 % ruwe vezels.

Omdat de olie, vetzuren en de eiwitten in de boon de alle 8 essentiële aminozuren levert maakt dit de boon, tegenover alle plantaardige eiwitten, de enige “volledige” eiwittenbron (Essentieel wilt zeggen dat ons lichaam deze voedingstoffen niet zelf aanmaakt, maar wel nodig heeft). Wat dit eiwit bijzonder maakt is het anti-kanker en anti-ontstekingseffect. Zo bevatten sojabonen ook de stof lecithine, dit is een emulgator. Emulgatoren hebben de eigenschap vetten goed in water op te laten lossen. Mede hierdoor heeft lecithine een gunstig effect op cholesterol. Het houdt de cholesterol beter in het bloed opgelost, waardoor het niet makkelijk klontert.
Sojabonen zijn bijzonder rijk aan vitaminen en mineralen, poly-onverzadigde vetzuren en bevat geen cholesterol. Sojabonen zijn dan ook een goede bron van calcium, ijzer, zink, fosfaat, magnesium, B-vitamines, folaat. En omdat er weinig zetmeel in zit is het een gezonde boon, in het bijzonder voor diabetici.

Sad Fact: Alle hierboven vermelde geneeskrachtige eigenschappen die aan soja worden toegeschreven gelden voor de hele peulvrucht die in Nederland niet verkocht wordt behalve in enkele Aziatische toko´s.

Wil je nog meer weten over de geneeskrachtige kwaliteiten van de sojaboon? Klik dan HIER.

Wat is er mis met Soja

Ik zie je al denken: “Ik moet van soja afblijven, maar je bent me aan het vertellen dat het hartstikke gezond is!” Yes, de sojaBOON is ook super gezond mits hij biologisch geteeld is gefermenteerd is & GMO vrij is. En helaas moet ik je dan vertellen dat de goeie & geweldige sojaboon hier niet, dan wel amper, te vinden is. (Als je een vind: LET ME KNOW!)
Helaas zitten tussen ons en díe geweldige boon een heel proces en tot mijn grote verdriet maakt het de voedsel industrie niets uit of het uiteindelijke product gezond is voor ons, zolang het maar verkoopt!
Maar goed, in het begin kwam ik er totaal niet wijs uit: Biologisch, organisch, gefermenteerd/ongefermenteerd, GMO… “Pfff…” – Juist! Dus daarom hieronder even een duidelijke en korte uitleg wát het nou allemaal is.

Biologisch

Biologische producten zijn altijd geteeld zonder kunstmest en kunstmatige bestrijdingsmiddelen en geproduceerd zonder toevoeging van synthetische conserveringsmiddelen, geur-, kleur- en smaakstoffen. Ook zijn er  voor handelaren, importeurs en opslagbedrijven van biologische producten voorschriften. Zo moet het duidelijk zijn waar de ingrediënten precies vandaan komen en is er rekening gehouden met dierenwelzijn. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan: dat kippen rondlopen & lieveheersbeestje rondvliegen om ongedierte weg te houden.

Organisch

Organische producten zijn onbewerkt. Met dit product heeft de leverancier niets gedaan dan alleen geplukt van het land. Dit wil overigens NIET zeggen dat het biologisch of GMO vrij is. Het is gewoon een product in zijn oorspronkelijke staat. Voorbeeld: Een appel is organisch maar een appeltaart niet.

Gefermenteerd

Fermenteren is een methode om voedsel langer houdbaar te maken en wordt al duizenden jaren gebruikt. Het doel van dit proces is: Producten laten ‘rotten’ met behulp van gisten, bacteriën en schimmels. Door deze behandeling verandert de smaak van het product, denk aan de transformatie van witte kool naar zuurkool.

Ongefermenteerd

Dit betekent gewoon dat het product in natuurlijke staat blijft. Ongefermenteerd voedsel behoudt de natuurlijke smaak, verteerbaarheid, houdbaarheid en voedingswaarde.

GMO (This is a B-I-ATCH!)

Het genetisch modificeren betekent het door de mens handmatig en gericht veranderen van genen (DNA-structuur) van een organisme, met als doel de eigenschappen zo te veranderen dat het bijvoorbeeld beter bestand is tegen ziekten, langer houdbaar is of beter tegen droogte kan voor een grotere oogstopbrengst. Met andere woorden: EEN MUTANT!

Bij soja is deze genetische manipulatie onder andere toegepast om ze immuun te maken tegen bepaalde bestrijdingsmiddelen zodat ze besproeid kunnen worden met herbiciden zonder er zelf van dood te gaan. Sinds 1995 produceert het chemische en agrarische biotechnologische bedrijf Monsanto bijvoorbeeld “Roundup Ready Soy”, een type soja die genetisch gemanipuleerd is om bestand te zijn tegen herbiciden die glyfosaat bevatten. Daarnaast worden er in veel soorten soja specifieke genen aangebracht die stoffen uitscheiden die giftig zijn voor insecten. Een goed voorbeeld daarvan is Bacillus thuringiensis (BT), een biologische pesticide die van nature voorkomt in bepaalde planten, aarde en mest. Men heeft de genetische samenstelling van soja zodanig gewijzigd dat de betreffende sojaplant nu zelf BT-toxines kan aanmaken, zodat hij niet aangevreten wordt door insecten.

Wil je nog meer weten over GMO? Klik dan HIER. Of kijk het filmpje hier onder.

En nu verder…

Dit uitgelegd te hebben kan je je voorstellen dat de combinatie GMO met een sojaboon niet zo erg smakelijk meer klinkt… Dit is dan ook DE belangrijkste reden dat wij geen soja moeten eten en het liefst veeeerrrr uit de buurt blijven. Maar wat heeft dat dan te maken met gefermenteerd of niet gefermenteerd? Op dit punt snapte ik er dus ook helemaal niets meer van.

Het belangrijkste nu is dat je dat hele GMO verhaal even aan de kant gooit! Even maar hé… Na deze uitleg weer oppakken a.u.b. 😉

Soja & Oestrogeen

Je raadt het (en dat is gelijk de catch): Soja zit vol met fytinezuur en fyto-oestrogenen! Zoals ik in de vorige blog heb uitgelegd zijn te veel oestrogenen niet goed voor ons! (voor NIEMAND!)

Fytinezuur

Fytinezuur een verzadigd cyclisch zuur en de voornaamste opslagvorm van fosfor is in veel plantenweefsels. Fytinezuur is niet verteerbaar voor mens of dier en is dus geen voedingsbron van fosfor. Wat het zuur echter wel doet is dat het zich bindt aan de mineralen zink, ijzer, calcium en magnesium, die daardoor minder opneembaar worden voor ons lichaam. Dit betekent dus dat als je dagelijks veel fytinezuur binnenkrijgt, je kans hebt om een mineralentekort te krijgen.
Daarnaast verhindert fytinezuur de opname van vitamine B3. Fytinezuur kan dus beschouwd worden als een antinutriënt of anti-voedingsstof, die essentiële voedingsstoffen aan ons lichaam onttrekt.
Als je regelmatig ongefermenteerde sojaproducten consumeert, zoals sojamelk, sojayoghurt, soja eiwitpoeders en sojaburgers, krijg je veel te veel fytinezuur binnen en loop je de kans op tekorten.

Oestrogenen

Soja producten bevatten véél fyto-oestrogenen, net als: lijnzaad, meergranenbrood, humus & etc. Fyto-oestrogenen foppen je lichaam en bij te veel blootstelling zal je een oestrogeen dominantie ontwikkelen met veel nare bijwerkingen.

Gefermenteerde soja

Om de gezondheidsvoordelen uit soja te halen kun je daarom het beste alleen gefermenteerde sojaproducten consumeren, en dan nog bij voorkeur alleen gemaakt van bio-organische niet-bewerkte soja (GMO vrij).
Gefermenteerde soja, dat terug te vinden is in producten als tempé, sojasaus (specifiek de gefermenteerde) en miso, is in tegenstelling tot ongefermenteerde soja wel gezond omdat het fytinezuur, dat zich van nature in sojabonen bevindt, tijdens het fermentatieproces geneutraliseerd wordt.
Daarnaast helpt gefermenteerde soja bij het balanceren van de ‘vriendelijke’ bacteriën in de dikke darm die de ‘onvriendelijke’ bacteriën en zorgt het voor een betere algemene opname van voedsel en voedingsstoffen.

Screen-Shot-2016-05-28-at-9.34.45-PM-750x444

Conclusie

Vanuit oestrogeen/hormoon gevoeligheid raadt ik het AF om überhaupt ongefermenteerde soja te gebruiken. NA-DA-NOPPES-ZERRRR-O! Er zit NIKS in soja dat je per sé nodig hebt.
(Gefermenteerde soja zou je mee kunnen experimenteren of je er tegen kunt of niet.)

Vanuit een “gezond” lichaamsperspectief, zie ik je ook liever geen ongefermenteerde soja pakken. Maar als je dan tóch per sé soja wilt gebruiken, beperk het dan naar 2 keer per week een portie om de blootstelling te beperken en beperk gefermenteerde soja producten naar maximaal 2 keer per dag. Gefermenteerde producten in Nederland zijn alléén deze producten: Tempé, sojasaus (specifiek de gefermenteerde) en miso. (Als je nog andere producten weet: HIT ME!)

Note: Velen denken hier anders over, heeft een andere opvatting of ervaart geen gezondheidsproblemen. Dat mag! Ik ben de laatste die jou vertelt wat je wel en niet mag eten, ik vind ook dat iedereen dit voor zichzelf moet bepalen & kan voelen wat het met zijn of haar lichaam doet. Wat hierboven staat is mijn ervaring/bevindingen/advies, wat ieder hiermee doet, is voor hem/haar te bepalen 🙂

Tips

Nog even alles op een rijtje om het je iets makkelijker te maken.

Alternatieve voedingbronnen

  • Haver-, amandel-, hazelnoot-, spelt- en rijstmelk;
  • Lupine;
  • Quino;
  • Kikkererwten;
  • Andere peulvruchten;
  • Quorn;
  • Speltseitan;
  • Rode linzen;
  • Boekweit;
  • Edelgistvlokken;

Etiketaanduidingen

  • Chiang
  • Eiwothydrolysaat (zuur)
  • Hoisin
  • Isoflavonen
  • Ketjap
  • Kinako
  • Lecitine/ lecithine (E-nummer 322)
  • Miso (smaakmaker, basis voor soepen)
  • Natto
  • Okara (sojazemelen)
  • Plantaardig eiwit
  • Shoyu (sojasaus bereid met soja en tarwe
  • Soja
  • Soja cellulose (E-nummer 426)
  • Tamari (sojasaus zonder tarwe)
  • Tofu, tofoe, tempeh,   tahoe
  • Toa-tjo
  • TVP (Textured Vegetable Protein)
  • TSP (Textured Soja Protein)
  • Voedingsvezel
  • Yuba (vel van verhitte sojamelk)
  • Zetmeel

Afsluitend woord

20030863_10209824268858529_2138803606_n“Als ik op ALLES moet gaan letten, ja… dan kan je niks meer eten, dat is niet haalbaar.” Werd vanmorgen nog tegen mij gezegd. Dit is een uitspraak die ik ontzettend vaak hoor. Vaak moet ik hier dan om lachen. “Want als het niet haalbaar is, hoe kan het dan dat het mij wel lukt?”
Met dit soort uitspraken limiteer je jezelf. Een fout ik die ik voor mezelf veel te lang heb gemaakt, als je het mij vraagt. ALLES IS MOGELIJK… Als je maar wilt. Om eerlijk te zijn: “Ja, je moet er moeite voor doen.” In het begin rooft “etiketten lezen” & “ingrediënten opzoeken” veel tijd. Maar dat is het begin en alle beginnen zijn moeilijk & je kunt nog altijd hulp vragen, nietwaar?
Ook ik heb dit moeten doen en ook ik heb hier fouten in gemaakt. Ik bega zelfs nu nog fouten, daarom ben ik mens. Net als dat ik deze lifestyle stapje voor stapje heb moeten opbouwen, zal jij dat waarschijnlijk ook moeten & kunnen!

Wees gerust! Stap voor stap kom je er ook… -X-

Tot snel!

Namens Kim van Leef Compleet!

19911804_10209823451838104_1060366512_o-e1499850250585
Click to follow, I would appreciate your like ❤

Dr. Axe, J.

Dr. John McDougall

Elliot Hulse

©2017 Leef Compleet


 

Bronvermelding:

– Oksan, E., 17 juli 2016. De grote soja leugen: Waarom soja kankerverwekkend is. https://healthwatch.eu/nl/de-grote-soja-leugen-waarom-soja-kankerverwekkend-is/
– Dijkinga, R. 2017. Soja. Geraadpleegd van: http://rinekedijkinga.nl/veelgestelde-vragen/soja.html
– van der Velden, J., 2014. Geraadpleegd van: http://jessevandervelde.com/sojamelk-wel-gezond-het-hele-soja-verhaal-deel-1-fytinezuur/
– van der Velden, J., 2014. Geraadpleegd van: http://jessevandervelde.com/soja-vleesvervangers-gezond-vermijden-het-hele-soja-verhaal-deel-2-fyto-oestrogenen/
– van der Velden, J., 2014. Geraadpleegd van: http://jessevandervelde.com/gezondheidsrisicos-van-genetisch-gemanipuleerde-soja-gmo-het-hele-soja-verhaal-deel-3/
– Wervel, 2014. Wat is soja. Geraadpleegd van: https://www.wervel.be/thema-s/kolom-2/soja-themas-71/wat-is-soja-themas-108
– Jane, 2017. Avoid Soy: GMO, Toxic, indigestible. Geraadpleegd van: http://janeshealthykitchen.com/avoid-soy-gmo-toxic-indigestible/
– soja-eiwit, 2017. Sojabonen. Geraadpleegd van: https://www.sojaeiwit.nl/sojabonen/
– Soya. Geraadpleegd van: http://www.soya.be/nl/wat-zijn-sojabonen.php
– Natuurwinkel. Wat is biologisch? Geraadpleegd van: http://www.natuurwinkel.nl/biologisch-eten/wat-is-biologisch
– Vertriest, S. 2014. Wat is biologisch en organisch? Geraadpleegd van: http://steffi.tv/wat-is-biologisch-en-organisch/
– Stichting Voedselallergie, 2017. Geraadpleegd van: https://www.voedselallergie.nl/allergenen/soja.html

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s